Byta redovisningsbyrå – en krånglig process?
Så lätt byter du redovisningsbyrå!
Det är lätt att dra sig från att byta redovisningsbyrå för att man tror sig veta att det ska bli svårt. Detta är ingen sanning, utan det är i stället väldigt enkelt och smidigt att byta redovisningsbyrå i de flesta fall.
Så, varför ska du byta redovisningsbyrå?
Om du inte är nöjd med din nuvarande redovisningskonsult, byrå eller ekonomifunktion så ska du byta till en som du gillar och känner förtroende för.
Det finns flera skäl till att byta byrå:
Det första, och kanske mest självklara, skälet kan vara att du inte trivs med den byrå du har nu. Är du inte trygg eller känner att du inte blir lyssnad på finns det ingen anledning att ha kvar den gamla byrån.
En annan anledning kan vara att du vill ha nya arbetssätt eller bara nya ögon, som tittar på ditt företag och kan se saker i företaget som den gamla byrån inte såg. Med andra synsätt eller annan teknik kan den nya byrån få ditt företag att utvecklas framåt.
Innan du byter byrå ska du titta på vilka dina verkliga behov är; vad saknar du idag och vad vill du ska bli bättre? Hitta dina viktiga punkter och våga ställ krav på din nya byrå.
Vilka ska man vända sig till?
En redovisningsbyrå, bokföringsbyrå eller liknande. Här är det namnen som skiljer, men det viktiga är att din byrå kan debet och kredit, följer lagar och regler, konterar rätt och har någon form av diplomering eller certifiering så kommer du få ditt bokslut godkänt av skatteverket.
Men hur gör man då?
Det stora jobbet är att hitta en byrå som passar dig. Men när detta är gjort går det lätt. Begär ut en SIE-fil från din nuvarande byrå och skicka den till din nya byrå, som i sin tur tar hand om överföringen och fortsätter arbetet från där det slutade. Bara du kan få ut en SIE-fil så kommer du ha full koll på din bokföring.
Du som egenföretagare
Som företagare måste du själv ansvara för att tjäna in till din pension. För att du ska få samma allmänna pension som om du vore anställd behöver du som har aktiebolag ta ut lön och du som driver enskild näringsverksamhet ha ett överskott. Du behöver också spara själv för att kompensera för den tjänstepension som de flesta anställda får.
Läs mer här
2024-01-12
All din enskilda näringsverksamhet betraktas som en och samma verksamhet. Detta betyder att överskott och underskott från olika verksamheter automatiskt kvittas mot varandra både när det gäller skatten och socialavgifterna.
Inkomstskatt + egenavgifter
Förutom inkomstskatt betalar enskilda näringsidkare även egenavgifter eller löneskatt på den skattemässiga vinsten. Du som har aktiv* näringsverksamhet betalar egenavgifter (beskattningsår 2024 nedan), medan passiva näringsidkare betalar löneskatt med 24,26%.
Normal nivå = 28,97%
Födda 1937 och tidigare = 0%
Födda 1938–1957 = 10,21%
Födda 1958–1961 (vid uttag av hel ålderspension hela året) = 10,21%
* Med aktiv näringsverksamhet menas att du utför minst en tredjedels årsarbetstid, ca 500 timmar, i företaget eller att verksamheten huvudsakligen baseras på din egen arbetsinsats. I annat fall bedriver du passiv näringsverksamhet.
Tänk på…
Det är den skattemässiga vinsten som du betalar inkomstskatt och egenavgifter på. Många tror att man betalar skatt på de pengar man tar ut ur företaget men så är det alltså inte.
Inkomstskatt i enskild firma
På den skattemässiga vinsten betalar du inkomstskatt.
På inkomster upp till brytpunkten (615 300 kr inkomståret 2024 och 613 900 kr inkomståret 2023) betalar du kommunal inkomstskatt. Den kommunala inkomstskatten är proportionell, dvs den utgår med samma procentuella andel oavsett inkomstens storlek. Skattesatsen varierar mellan kommunerna, genomsnitt i landet är ca 31,5%.
Inkomster som överstiger brytpunkten beläggs även med 20% statlig inkomstskatt.
Beskattningsbar vinst
Hur stor den skattemässiga vinsten blir påverkas av reglerna om periodiseringsfond, räntefördelning och expansionsfond.
Periodiseringsfonder
Tekniken med periodiseringsfonder kan beskrivas så här. Varje år får du dra av 30% av inkomsten från din enskilda firma. Avdraget ska återföras till beskattning senast efter sex år. Reglerna om periodiseringsfond ger dig alltså möjlighet till en rejäl skattekredit (men glöm inte att de avsatta medlen senare ska skattas fram).
Varje beskattningsårs avsättning till periodiseringsfond bildar en egen fond. Du kan ha högst sex års fonder en viss tidpunkt.
Aktiebolag och andra juridiska personer beskattas för en schablonränta beräknad på gjorda avsättningar till periodiseringsfonder. Enskilda näringsidkare beskattas dock inte.
Tänk på…
Genom att ha kontroll på dina periodiseringsfonder och lösa upp dem vid rätt tidpunkt kan du jämna ut resultatet mellan åren och därigenom sänka dina skattekostnader.
Du bör vid avsättning till periodiseringsfond även tänka på vilket resultat (överskott) du vill skatta för. Gör du stora avsättningar påverkar det din pensionsgrundande inkomst.
Positiv räntefördelning
När du räknar ut vinsten från din enskilda firma får du dra av en schablonmässigt beräknad ränta på ett underlag som i princip är det egna kapitalet i verksamheten, dvs tillgångarna minus skulderna.
Detta minskar både din inkomstskatt och dina egenavgifter. Istället skattar du för samma belopp i kapital med bara 30% skatt. Detta kallas positiv räntefördelning.
Negativ räntefördelning
Om kapitalunderlaget i verksamheten är negativt måste du ta upp ett räntefördelningsbelopp som inkomst i näringsverksamheten. Samma belopp får du dra av i kapital vilket ger en skattereduktion på 30%. Detta kallas negativ räntefördelning. Systemet har införts för att du inte ska kunna dra av räntor på privata lån i näringsverksamheten och på så sätt få en mycket större avdragseffekt.
Expansionsfond
Genom systemet med expansionsfond får du som är enskild näringsidkare möjlighet att fondera (spara) vinster i näringsverksamheten. De fonderade vinsterna enkelbeskattas och kan återinvesteras i verksamheten utan ytterligare beskattning.
När du deklarerar näringsverksamhet får du dra av ökningen av posten expansionsfond i din deklaration. På detta betalar du en särskild skatt som kallas statlig expansionsfondsskatt. Skattesatsen är 22%.
På avsättningar till expansionsfond betalar du inte egenavgifter eller löneskatt. Beloppet är varken sjukpenninggrundande eller pensionsgrundande.
Återföring av expansionsfond
När du återför din expansionsfond tar du upp återföringen som intäkt av näringsverksamhet. Är du aktiv i näringsverksamheten måste du betala egenavgifter på återföringen och får pensionsgrundandeinkomst. Är du passiv i näringsverksamheten måste du betala löneskatt på återföringen.
När expansionsfonden återförs får du tillbaka 22% expansionsfondsskatt på minskningen.
På återföringen av expansionsfonden blir skatt och egenavgifter därmed i praktiken ca 44% (66–22), 40% (62–22) eller 28% (50–22) beroende på om du är hög- eller låginkomsttagare.
Tänk på…
Återförs expansionsfonden ett förlustår och det inte uppkommer någon inkomst, är återföringen ”skattefri” och du får tillbaka expansionsfondsskatten. Det kan alltså vara en god idé att på detta sätt minska expansionsfonden vid förlustår eller när inkomsten hamnar under brytpunkten för statlig inkomstskatt.
Stor höjning av gränsen för statlig inkomstskatt nästa år (2024)
2023-08-11
Prisbasbeloppet för år 2024 är fastställt till 57 300 kr
Prisbasbeloppet för år 2024 publicerades i mitten av juli och fastställdes till 57 300 kr. En höjning med 4 800 kr mot fg år som kommer medföra stora konsekvenser inom skatte-, pensions- och bidragsområdena.
Brytpunkt och skiktgräns för statlig skatt höjs ovanligt mycket
Redan förra året då prisbasbeloppet för år 2023 fastställdes kunde vi visa att brytpunkten för statlig skatt höjdes från 46 200 kr/mån till 51 100 kr/mån. Detta medförde i sin tur att de som redan betalar statlig skatt fick en “skattesänkning” på nästan 1 000 kr/mån.
Olika belopp år 2024
- Prisbasbelopp 57 300 kr (52 500 kr år 2023)
- Förhöjt prisbasbelopp 58 500 kr (53 500 kr år 2023)
- Skiktgräns för statlig skatt 666 200 kr (598 500 kr år 2023)
- Brytpunkt för statlig skatt 683 000 kr (613 900 kr år 2023)
- Högsta månadslön utan statlig skatt 56 900 kr (51 100 kr år 2023)
År 2022
Så undviker du vanligaste felen i deklarationen för enskild näringsverksamhet
För de nästan 950 000 företagare som ska lämna NE-bilaga i årets deklaration finns det mycket hjälp att få. Skatteverkets deklarationsexperter tipsar om vad är viktigt att tänka på när deklarationen ska skickas in och hur du kan undvika vanligaste felen.
– Det bästa sättet för att undvika fel i deklarationen är att deklarera digitalt. I e-tjänsten finns rätt bilaga skapad med flera uppgifter förifyllda och den nya skatten räknas ut automatiskt. Det är enkelt att direkt betala eventuell kvarskatt via Swish, säger Alem Resulovic, deklarationsexpert på Skatteverket.
De som får hjälp av en redovisningsbyrå kan deklarera helt digitalt och deklarationen finns som pdf på Mina sidor på skatteverket.se.
Sista dag att deklarera är den 2 maj. För den som har svårt att hinna få fram alla uppgifter finns det möjlighet att få anstånd. På Mina sidor kan den som behöver få mer tid att deklarera ansöka om anstånd digitalt och få anstånd till den 16 maj med att lämna deklarationen.
Fyra vanliga fel i deklarationen
- Inget årsbokslut. Efter varje beskattningsår ska ett årsbokslut göras. Årsbokslutet ligger till grund för inkomstdeklarationen.
- Har hissat att NE-bilaga ska lämnas. Många missar att NE-bilaga behöver lämnas av dig, som äger en jordbruksfastighet eller som avslutat sitt företag under föregående år.
- Felaktiga avdrag. Ett vanligt fel är vid avdrag för användande av ens privata bil i företaget. Avdraget är schablon och inte för faktiska kostnader.
- Glömt signera deklarationen. Företagare som fått hjälp av en redovisningsbyrå med deklarationen får inte glömma att signera den på Mina sidor.
2022-04-25
Fem tips till den som fortfarande har deklarationen framför sig
2,4 miljoner personer har fortfarande deklarationen framför sig när endast en vecka återstår till sista deklarationsdagen som är den 2 maj. Skatteverkets experter tipsar om att deklarera digitalt, för att få bästa möjliga hjälp och undvika onödiga fel.
– Mitt allra bästa tips är att deklarera digitalt. Den som bara ska godkänna sin deklaration kan enkelt göra det i Skatteverkets app eller genom att ringa eller sms:a. Den som ska göra ändringar eller tillägg får mycket hjälp i Skatteverkets e-tjänster, säger Alem Resulovic, deklarationsexpert på Skatteverket.
I e-tjänsten är flera uppgifter redan ifyllda och att det går att anmäla bankkonto för insättning av eventuell skatteåterbäring. De flesta behöver bara kontrollera att allt är rätt och kan sedan godkänna. Den som deklarerar digitalt får direkt en kvittens på att deklarationen är inlämnad.
För den som sålt bostad eller värdepapper, hyrt ut bostad eller ska göra reseavdrag, finns flera olika hjälptjänster.
De flesta har i år inte fått någon pappersdeklaration. Över fem miljoner som hade digital brevlåda i februari fick istället deklarationen dit. Den som fått pappersdeklaration och även vill lämna in på papper kan enklast posta sin deklaration i en vanlig gul brevlåda. Viktigt är att posta i tid, så att den kommer fram till sista deklarationsdagen den 2 maj.
Den som behöver mer tid för att deklarera kan begära anstånd på Skatteverkets webbplats eller via telefon senast den 2 maj.
Den som behöver personlig hjälp med deklarationen kan också ringa Skatteupplysningen, på 0771‑567 567, som har extra öppet för deklarationsfrågor de sista dagarna.
Fem sista-minuten-tips
- Deklarera digitalt. Då kommer dessutom en kvittens på att deklarationen är inlämnad.
- Anmäl bankkonto så att eventuell skatteåterbäring kan betalas ut automatiskt.
- Använd Skatteverkets hjälptjänster vid försäljning av bostad eller värdepapper, uthyrning av bostad och för reseavdrag.
- Om du behöver mer tid för att deklarera: Ansök om anstånd på Skatteverkets webbplats eller via telefon.
- Om du vill deklarera på papper: Posta i god tid i en vanlig brevlåda eller begär anstånd med att lämna deklarationen ifall du behöver mer tid.
2022-02-16
Rekordmånga får deklarationen tidigt i år!
I år är det rekordmånga som kommer att få sin deklaration redan i början av mars. Den som har eller skaffar digital brevlåda senast den 24 februari får sin deklaration skickad dit mellan den 2 och 7 mars. Många har skaffat en digital brevlåda under pandemin för att få sitt covidbevis och dessa personer kommer även att ta emot sin deklaration digitalt i år.
-
Byta redovisningsbyrå
Så lätt byter du redovisningsbyrå! Det är lätt att dra sig från att byta redovisningsbyrå för att man tror sig veta att det ska bli svårt. Detta är ingen sanning, utan det är i...
-
Nya lagar 2025
Uppdaterad bokföringslag gör det enklare Det ska vara enkelt att driva företag. Och vi vet, efter 40 år i branschen, att administration inte är det du vill lägga din tid på. Vi är därför...
-
Bolagsverket
Ändringar i bokföringslagens arkiveringsregler Publicerad: 2 apr 2024 Regeringen har beslutat om en proposition med ändringar i bokföringslagens arkiveringsregler. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2024. Propositionen avses bli slutbehandlad och lagändringarna...